2011-09-06

Oproduktivt intresse

Ibland räcker man själv inte till. Jag vill göra allt. Jag vill åtminstone göra allt jag vill. Mina intressen varierar t.ex. beroende på vilken årstid det är. Något tar form så smått på sommaren och sträcker sig in genom hösten och sedan när våren kommer efter vintern avtar intresset för att sedan komma igång efter sommaren igen. Exemplet är mitt intresse för skrivandet. Skrivandet är nog mitt mest oproduktiva intresse. Jag skriver ganska mycket men det leder sällan någonvart. Jag skriver hela tiden, jag skriver här, jag skriver där, men min dröm är att skriva något mer, något stort.

Förra hösten gick jag en skrivarverkstad på Studieförbundet Vuxenskolan. Den var väldigt inspirerande men jag blev trött på att läsa konstiga, tråkiga och obegripliga texter som de andra kursdeltagarna skrev. En del skrev som krattor och vissa skrev om så fullkomligt ointressanta saker. Den fick mig möjligtvis att komma igång, men snabbt tog den energin slut också. Gud, vad jag låter negativ.

I lördags natt när jag var på väg hem från en födelsedagsfest gick jag och skrattade för mig själv åt något som en person sagt till en annan, på festen. Då slog det mig att det vore så otroligt roligt att skriva manus till en komediserie som handlar om människor som dansar lindy hop och allt som händer runt omkring dem. Kanske egentligen främst för att jag själv träffar så många människor med sådan humor som de inte ens förstår själva att de besitter. Det är en idé och jag kommer förmodligen aldrig att genomföra den eftersom mitt intresse skrivandet är mitt mest oproduktiva intresse.

Inga kommentarer: