2015-05-21

Samplantering del 1

På sistone har jag läst en hel del om samplantering och kollat tabeller på vilka grödor som trivs med varandra. Med den här kunskapen planerade jag var i trädgårdslandet allt skulle planteras ut. Egentligen är säkert tanken att man ändå ska ha allt av samma sort i fina rader på samma ställe, men i min värld blev det här något som jag kom att kalla för samplanteringsanarki. Jag delade upp det L-formade trädgårdslandet i olika zoner som fick en bokstav för att hålla reda på hur många ställen varje typ av gröda skulle vara på. 

Tanken med samplantering är att en grödas fiende kan bli bortskrämd av en annan gröda. Hur nära varandra grödorna ska vara och hur involverade i varandra de ska vara har jag inte riktigt listat ut. Men jag tänker också på täckodling och att utnyttja varje liten millimeter av yta i landet eftersom jord inte vill stå bar. Dessutom är det ju bra att utnyttja varje millimeter om man exempelvis är en stadsodlare med trångt med plats. Nu har jag en väldigt stor trädgård men vill inte ha ett gigantiskt trädgårdsland. Varför inte? Jo, just av den anledningen att så lite jord som möjligt ska stå bar. Om jag nästa år inte har tid eller lust att odla grönsaker står jag med en massa bar jord som kommer att blir övervuxen av ogräs eller varför inte smultron. I det här fallet skulle det högst troligast bli kirskål.

Jag tänker återkomma till det här med samplantering senare eftersom jag inte ens hade tänkt skriva om det nu. Istället var planen att jag bara skulle visa en av mina bönplantor och den där tunna sparrisen.


Bönor är bra för gödsling av alla möjliga grödor. De och ärtor har jag försökt sprida ut på många ställen i trädgårdslandet. Här är några som står framför vinbärsbuskarna.


Sparris ska växa bra ihop med jordgubbar har jag läst, men minns inte just i denna stund varför. Smultron är det på andra sidan stenarna. Smultron sprider ju sig som ogräs så jag har spärrat av området för att inte behöva ha ett helt land med ohyfsade smultronplantor.

Inga kommentarer: