2012-01-09

Söndagssteken

Söndagssteken built this body among other things that got in my way. I vuxen ålder har jag aldrig ens tänkt tanken på att tillaga en söndagsstek själv. Igår slog vi till på ett köttstycke och jag gjorde det. Jag gjorde min första söndagsstek och upplevde det gastronomiska himmelriket. Det var dessutom väldigt lätt att göra det. Förlåt vegetariska läsare, men jag kan trösta med att det var så kallat naturkött. Du som gjort det här a million times kan sluta läsa här.

Man gnider bara in köttstycket (i det här fallet nöt) i färsk rosmarin, salt och peppar, stoppar in i termometer till köttets mittpunkt och ställer den i ugnen på 175 grader tills temperaturen uppnått härliga 70 grader. Det tar ungefär 1½ timme. 




Till den fantastiska köttbiten serverades klyftpotatis, färdig bea, tomater och champinjoner som stekts i skyn från köttet och vitlök. Mumma!


Inga kommentarer: