2012-09-12

Tåkern

Som uppvuxen i Östergötland fick jag åka till Tåkern i sjuan på högstadiet iklädd gummistövlar och utrustad med hov för att utforska den grunda fågelsjön. Då var det otroligt tråkigt - Tråkern. Under hela mitt liv klingade just Tåkern ganska illa i öronen, tills för några år sen, när vi läste om hur fantastiskt det var att åka dit under hösten när gässen mellanlandade där för att fylla på inför flytten söderut. Det var inte fåglarna i sig utan den lugna stämningen och den friska luften, det vackra ljuset när solen var på väg ner.


När jag besökte min familj i helgen passade jag och min far på att göra en utflykt till just Tåkern, en vardag när det var mest fågelskådare och en obehagligt högljudd skolklass där. Den senare hörde vi bara i fågeltornet och konstigt nog trodde jag att det bara var pojkar i klassen, men det var tydligen en blandad klass. 


Så här års verkar sländorna leva för fullt. De lever väl bara en dag och då passar de verkligen på att utforska omvärlden genom att svärma och modigt sätta sig på ställen väldigt nära oss människor.


Vi gick en lång promenad genom vass, genom strandängar (se bilden nedan), på gistna spångar. Det susade bitvis i vassen men mest var det sådär härligt varmt och sensomrigt.


Inga kommentarer: