2013-02-27

Berättelsen om den stickade kjolen

I mars förra året spånade jag på en stickad kjol och gjorde en skiss på något som jag skulle vilja sticka. Detta är skissen som jag så fint skapade i ett ritprogram i datorn.


Första problemet uppstod redan när jag köpte garnet. Istället för aprikos och kolsvart blev det rosalila och gråsvart.


Jag räknade ut hur många maskor det skulle vara om jag ville göra x antal strukturer som skulle återkomma med jämna mellanrum. 192 maskor blev det. Jag använde mig av garnet Saga från Järbo garn.


Det blev ju riktigt snyggt.


Men jag gjorde något mycket avancerat efter ett tag. Istället för att sticka 4 räta maskor mellan flätorna, ville jag ha mosstickning så jag repade upp just bara där, vid alla såna här ställen i stickningen. Det tog tid kan jag lova.


Det var även när jag stickade på den här kjolen som jag införskaffade en sån här hjälpsticka.


Ja, sen fanns det ingen mer dokumentation från kjolarbetet efter mars 2012, utan först i oktober samma år tog jag fram kjolen igen och stickandet gick rätt långsamt fram.



 Det var egentligen först när jag inte hade något roligare att sticka på, som jag i februari nu tog fram och stickade likt en duracellkanin.


Det här är resultatet. Får se om jag har den som mamelucker eller som kjol. Den blev ju rätt så kort.



Inga kommentarer: