2014-11-23

Släktforskning, uppstoppade djur och raggsockar efter vantmönster

Den här veckan har jag blivit lite släktforskningsintresserad. Tur att min far redan har gjort jobbet så att jag kan sitta och drömma om hur det var där nere i Småland på 1700-talet. Eftersom både min farfar och morfar hunnit vandra vidare innan jag föddes är jag glad att min mormor hade en väldigt kär vän och granne som tydligen var något mer än så, men jag vet inte. Jag var så liten så han var ju bara mormors granne som var helt naturlig till middagsbordet. Han hade väldigt många uppstoppade djur och när han vandrade vidare fick jag den här uppstoppade staren. Lite som ett arv efter en morfar som jag faktiskt träffade och tyckte om. Ja, jag vet att det här med att ha uppstoppade djur kan vara lite morbid och inte helt okej men jag har bara den här. Hade önskat att jag haft räven, men den har min moster i Tyskland.


Idag är det en vecka kvar tills ägget kläcks. Om jag själv får bestämma. Då passade vi på att ta en massa bilder på magen och det här är den enda bilden som är framifrån och även den enda bilden där jag ser ut att ha så mycket mer energi än jag egentligen har just nu.


Har börjat sticka på ett par raggsockar med harlequinmönster till min käresta men har behövt börja om flera gånger så det blev lite tröttsamt, för att foten hela tiden var mycket större än jag ville. Det komiska var att jag av misstag började sticka efter ett vantmönster först som var på samma sida som raggsocksmönstret i boken. 

Tålamod.


Inga kommentarer: