2011-03-15

Tvättråd

Idag var jag i min lokala garnaffär på Ringvägen för att köpa garn till nya beställningar. Mer serviceinriktad person får man leta efter. Jag blir så glad för varje gång jag ställer en fråga får jag väldigt bra svar. Dessutom fick jag veta att jag numera är stammis där, vilket vore konstigt om jag inte vore eftersom jag är där en gång i veckan. Det innebär i praktiken att jag får byta garn utan att visa kvitto. Wow, vilket steg.

Jag ska dela med mig av tipsen jag fick när det kommer till att tvätta stickade kläder som inte tål maskintvätt. Allt beror på vilken tvättmaskin man har, vilket gör det omöjligt att veta om resultatet blir bra eller inte. En ambitiös person kan sticka en provlapp av garnet, mäta den, tvätta den och sen mäta igen. Om det inte kryper, kan vantarna i samma garn tvättas i maskinen. Jag tyckte det lät lite väl avancerat och kände att det inte är så himla hemskt att tvätta för hand ibland. Ull rengör sig självt för det första, men flott från smink och oljor t.ex. kan vara svårt att vädra bort liksom synlig smuts. Skit som bara luktar illa, går att vädra bort, så är det inget som är synligt är det rakt av onödigt att tvätta det. Enligt garnexperten ska man inte använda tvättmedel utan vanligt hårschampoo eller till och med diskmedel. Man ska inte använda sköljmedel eller hårbalsam för det läggs som en hinna på plagget vilket leder till att formen blir knäpp.

Inga kommentarer: