2013-09-30

Slutet av september i trädgården


Vips var det höst och det är helt okej. Det är skönt med årstider, det måste erkännas. Men jag kan inte stå ut med att det ska vara vinter när det borde vara vår. Fram till januari är det okej med vinter. Sen kan det bli vår. Hur som helst, nu är det snart den vackraste tiden på året och det började jag föreviga redan i lördags.


Nyköpta påskliljelökar och sättvitlök. Den lokala handelsträdgården är så himla mysig med genuint trädgårdsentusiastisk personal.


Hittade förutom lökarna lite härliga höstväxter som jag satte ner i en svart gjutjärnsgryta.


Det äppelträd som bjöd på frukt tidigt hade kanske inte världens godaste äpplen men jag tror att det här kommer bli en riktig jackpot. Och det är inte så vildvuxet och stort som det andra, så här kanske jag hinner plocka lite frukt innan den ramlat ner och blivit attackerad av sork, rådjur och sniglar.


Visst är det lyxigt att ha blåbärsris i trädgården? Tyvärr missade jag att storskörda bären innan de blev skrumpna men några har förstås slunkit ner. En hel del om jag ska vara ärlig.


Jag gillar inte barrträd, men idegranen gillar jag och den har ju röda bär som ser ut som vallmo i bärform.


På vårt alldeles egna berg växer sig några andra röda bär uppför branten. Det är många olika sorters röda bär i trädgården som jag inte vet vad de heter.


Den gula rudbeckian fick jag av far när han var här. Den lyser upp med sina kramgoa små vingar.

3 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Mycket fint!
Rudbeckia är en favorit!

Esmeralda Steén sa...

Så många fina bilder! Håller verkligen med om att hösten är en enormt vacker tid, naturens årstider gör mig så glad:) men visst, våren kunde komma lite tidigare, definitivt inte vänta till maj som detta året...

Ester sa...

Härliga höstfärger!