2014-08-04

Malvan, lavendeln och romberna


Den här lavendeln är helt fantastisk. Jag köpte tio eller tolv plantor för en hundring på trädgårdsmässan förra året. Sen har jag flyttat runt den lite och nu står den på två olika ställen. Den som står längs muren har vuxit sig lång och bångstyrig. Det gör att jag måste arbeta med den ibland för att kunna klippa gräset som den växer sig över. Att arbeta med lavendel är ju inga problem eftersom det doftar så gott. Att det alltid cirkulerar mängder med humlor och bin där gör inte så mycket heller. De vita fjärilarna är ljuvliga att se på. Och inte nog med det! Jag hittade en vilt växande malva bland lavendeln och den är så fin och det finns fler blad. Skir liten rosa blomma.


Jag visade en bild på romberna för ett tag sedan och byggde tydligen upp en viss spänningshalt med tanke på kommentarerna, så nu visar jag hur långt jag kommit hittills. Inte så otippat kanske: det blir en babykofta. Det känns lite ovant att se den. Färgval, garnval och även mönsterval känns lite olikt mig så jag blir förvånad varje gång jag tänker att jag ska bära runt på en grå och sticksig bebis i vinter.


Grejen var att jag hade ett lila garn i samma sort (Marks & Kattens Baby Eco Wool) och ville komplettera med några andra färger för att sticka den här koftan. När jag stod i garnaffären i Vällingby låste sig allting och jag kunde inte para ihop färgen med nånting kändes det som. Jag insåg när jag hade börjat kombinera lila med de här grå färgerna att det inte kändes alls snyggt. Lila är inte en snygg färg punkt slut, så det blev bara grått istället. Fast det ljusa går under beige tydligen.

Inga kommentarer: