2014-09-28

Ekologiska vindruvor


Rankan införskaffades på Zetas i våras och redan första året gav det skörd. Vindruvorna skulle ha varit blå och kärnfria enligt etiketten. Istället blev de gröna och med kärnor stora som kärnor i lite större vindruvor. Huvudsaken är att de är goda och giftfria. (Naturskyddsföreningen om vindruvor bland annat.) En ranka till finns det i trädgården men den gav ingen frukt i år. Nästa år ska jag nog köpa två till och ställa bredvid den här rankan för det verkar växa bra där i bergskrevan.


Jag sådde nog åtta frön av purjolök men det gick inte så bra för de andra sju. Titta vilken tanig liten planta från mars.


Idag rycktes den upp ur jorden äntligen. Direkt blev den en del av en smaskig soppa. Den enda purjolöken.


I helgen har vi haft kalas och då plockade jag in lite blommor. Det gör jag nästan aldrig annars så det kanske är en ny grej jag kan börja med. Nu kanske är lite fel tid på året. Försöker minnas det till nästa år.
  

Lite lavendel fanns det kvar och kaprifol som kommer med nya knoppar.


Edit: Jag kanske inte får kalla mina vindruvor för ekologiska men de är åtminstone obesprutade och mycket bättre än genmanipulerade, förgiftade och stressade druvor.

1 kommentar:

Ester sa...

Så härligt med egenodlade druvor! Och gott. :)
Purjon såg inte så dum ut den heller. ;)