2014-09-02

Äppelmoset


Kanske var det dumt att gnälla över äppelbrist. Det var på det goda äppelträdet det kom så få i år jämfört med förra. På det inte lika goda äppelträdet fanns det desto fler äpplen. Jag har plockat vid två tillfällen och sammanlagt än så länge har det blivit det som är på bilderna ovan och nedan. Vi har ätit väldigt många som de är.


Idag har jag dock använt varenda äpple till att göra äppelmos för första gången i mitt liv. Saker man kan göra när man är ledig mitt i veckan. Ska jag redovisa hur jag gjorde nu också, för det är inte så kul att läsa om äppelmos jag gjort om jag inte berättar hur jag gjorde.

Jag gjorde på 1 kg äpple i taget eftersom jag inte hade enorma grytor och styrka i mina armar. Detta använde jag till äppelmoset:
1 kg äpplen
1½ dl vatten
½-1 dl rårörsocker
½ pressad citron
½ krm citronsyra
1 krm natriumbensoat

Redskap i form av grytor, bunkar, äppelmosvagga, slickepott och slevar.

Jag skar äpplen i mindre bitar, tog bara bort flugan, skaftet och fula delar. Skal och kärnhus kunde vara kvar på för de silas bort i vaggan sen. Jag la alla äppelbitarna i grytan som jag fyllt på med vattnet, citronen och sockret först. Detta för att det inte skulle bli brunt direkt. Sen sätter man grytan på plattan, kokar upp och låter det koka på låg värme i ca 10 minuter. Efter det är det dags för vaggan. Där pressas det uppkokade äpplet ner genom en sil genom att trycka med spaden. Ta upp en liten del av moset i en skål och blanda i kemikalierna (citronsyran och natriumbensoatet) och sen rör ut det med resten av moset. Koka upp snabbt och häll upp på kärl.


Sen frös jag in allt äppelmos utom en burk som får stå i kylen. Det blev syrligt och friskt.


1 kommentar:

annasaviga sa...

Jag har bara fått typ 10 äpplen i år och de åt de j##*a skatorna upp, så jag är riktigt avis på dig! Jag älskar äppelmos och lillkillen också. Kanske får jag gå och tigga lite från grannen.