2014-10-05

Begagnat

Mustofflor fem kronor från gårdsloppis på Kungsholmen. Inte ens använda.

Jag tycker att det är ganska hemskt att tänka i termer att en nyfödd kostar 80.000 kronor det första året. När jag läser att föräldrarna tappar i lön under föräldraledigheten slår jag dövörat till. Jag skiter fullständigt i det tappet, för den kvalitetstid jag får istället genom att umgås med min egna bebis istället för att slita ut mig på mitt arbete är så mycket mer värd. Okej, jag kanske inte skulle ha läst någonstans om det där men jag vill ändå lyfta frågan.

Bebisen är ännu inte född. Det är ungefär två månader kvar om allt går som det ska. Däremot är det ju bra att förbereda sig med saker som bebisen behöver. Jag kanske låter bortskämd nu och kanske till och med har haft mycket tur. Nu ska jag nämligen skryta om hur lite pengar det behöver gå åt till att förbereda allt det där.

Inte ett enda nytt klädesplagg har införskaffats men garderoben är i stort sett full av kläder till den nyfödda. Det är ärvda kläder från bebisens sex kusiner, några få loppisfynd och när jag säger loppisfynd menar jag alltid fynd. 10 kronor är alldeles lagom för ett babyplagg. När det är begagnat och lite nött vet jag också att de där gifterna har tvättats bort för längesedan.

Tack vare mina systrar har jag inte bara en utan två sängar till barnet. Den ena är till låns och den andra är min mors gamla barnvagn som ska stanna i släkten. Det som ska vara till sängen har fyndats på second hand eller Tradera alternativt sytt av mig själv där jag använder tyg eller gamla lakan jag har hemma. Okej, jag erkänner att jag var tvungen att köpa skumgummi till madrassen till vagnen och det var ju egentligen inte nödvändigt.

Skötbord fick vi gratis via en Blocket-annons och barnets garderob i form av trådbackar fick vi mot annonskostnaden. Av en vän fick vi bärsjal och babyskydd till bilen och av mina systrar har vi fått hoppgunga, babysitter och alla möjliga prylar. Ingenting som införskaffas är sunkigt för det är ju lätt hänt när ingenting kostar. 

Jag gillar att reta konsumtionshetsen och ser hellre att pengar läggs på saker som är svåra att pruta ner. Ekologisk mat, resor och andra upplevelser. Eftersom jag aldrig brytt mig om att kolla innan så hade jag inte kunnat föreställa mig hur lätt det var att handla begagnat och billigt till barn istället för att köpa giftiga kläder och leksaker. Dessutom är det mycket roligare att leta när det utbudet är så varierande och otippat.

1 kommentar:

sinneskatten sa...

Hej!
Min dotter som ska få en liten inom kort tid, har gjort precis som dig.
Hon har fått massor av kläder och en del är inte ens använda. Det enda hon köpt är en beg barnvagn och den har hon inte ens fått för jag har köpt den..ler.
Babynestet som jag sytt tog inte lång tid, det beror på om man är syvan eller ej. Men svårt är det inte. Trä in knytbandet innan du sätter in vaddkorven, det är lättast. Tycker du ska sy ett!
Carina