2014-10-11

Dags att sätta vitlök

 

Att sätta sin egen vitlök kan jag verkligen rekommendera. Det ger god avkastning. I år har det tydligen varit ett extra bra vitlöksår, men vad vet jag. Det var första året jag skördade vitlök. Nu är det dags att sätta vitlök igen. Jag har, precis som förra året, köpt en sättvitlök på min lokala handelsträdgård för 19 spänn. Det fanns bara en sort att välja på, alltså var jag tvungen att köpa fransk vitlök. Den är bergis superbra. 10 klyftor var det.


Snabb googling visade att vitlök ska sättas 5 cm djupt, 10-15 cm mellan varje klyfta och spetsen ska vara uppåt. Så nu får du också ge dig ut att sätta vitlök.


Att vara höggravid och sätta vitlök var inte en enkel match men med mycket stånk och stön satte de sig i jorden i alla fall.

1 kommentar:

Ester sa...

Kul med egen vitlök! Jag hade tänkt köpa o sätta vanliga vårlökar, men det har inte blivit av ännu. Och jag hoppas att det inte är för sent ännu.