2015-03-22

Chokladcigarrer till konjaken i biblioteket


På bokrean köpte jag äntligen Sju sorters kakor eftersom jag bakar så himla mycket. Jag som gillar att göra lite nya grejer och inte följa recept och sånt som det är (gäller ju inte minst stickning) premiärbakade genom att göra just så. Jag har alltid tyckt att såna där chokladcigarrer inte ser direkt goda ut men var ändå sugen på något chokladdoppat. Jag är inte jätteförtjust i hasselnötter. Istället gjorde jag min egna variant. Jag bytte nötter mot mandel och blockchokladen mot riktig choklad.

Ingredienser:
175 g smör
1 dl rårörsocker
2 dl mandlar (som skållas, skalas och hackas)
3 dl vetemjöl
2 msk mjölk eller grädde
100 g av din favoritchoklad

Blanda smöret med sockret. Tillsätt hackad mandel och mjöl följt av vätskan. Mjöla ditt bakbord och rulla degen i omgångar till långa rullar som är tjocka som fingrar. Skär till 5 cm långa cigarrer. Snygga till cigarrerna och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 12 minuter eller mer. De ska bli sådär gyllene. Låt svalna på plåten. Smält chokladen i vattenbad och doppa varje cigarr lite på ändan i chokladen och låt den stelna tillbaka på plåten. Lägg i en låda och avnjut en till din konjak i biblioteket.

Eller så kan man kalla de för tjocka tändstickor, för det ser de mer ut som.

2 kommentarer:

Helga sa...

Viktigt att inte glömma konjaken! Låter lite som kokostoppar mmm

Ester sa...

Jättegott!! :)