2013-01-14

Flapjacks


Flapjacks är en lite onyttigare variant på granola bars fast en nyttigare variant på kaka. Det är med andra ord helt okej att äta flapjacks till mellanmål, tycker jag. Själv bakade jag flapjacks för att äta efter lunchen när lunchen inte tillgodosett alla mina behov (såsom missnöje med smaken, inte mättat min hunger tillräckligt osv).  Här är receptet på läckerbitarna:

Kom ihåg att raffinerat vitt socker är pest för kroppen
så använd råsocker
Ingredienser till 15 st flapjacks

7 dl havregryn
½ dl råsocker
½ dl ljus sirap
150 g smör (det går nog att minska mängden för mina blev riktigt flottiga)
1 nypa salt
1½ dl valfri smaksättning: krossade nötter, chokladbitar, fruktbitar, bär (använd fantasin)



Exempel på smaksättare: cashewnötter och choklad
Sätt ugnen på 200°

Smält smöret medan du blandar alla ingredienserna i en elvisp med degkrokar. Häll ner det smälta smöret och rör om ordentligt.

Smeta ut massan i en ugnsform som du klätt in med bakplåtspapper. Skåra med kniv så att det blir 15 rutor.

Sätt i nedre delen av ugnen på 200° i 10 minuter. Sänk sedan värmen till 175° och ha dem inne ytterligare 5 minuter.

Förvara flapjacksen i kylskåpet för längre hållbarhet. 







2 kommentarer:

rai rai sa...

Ah så bra med recept! Har alltid tänkt "det här vore nog jätteenkelt att göra själv" men aldrig orkat hitta ett recept!

petra sa...

Jag har som nyårslöfte att bara äta kakor till helg och fest, men dessa kanske kan slinka ner en vanlig vardag utan att jag får dåligt samvete...? =)