2014-01-12

Tapethistoria


Vårt hus är byggt på 30-talet. Det är tyvärr mycket som har ändrats sedan dess. Dels för att det var en affär på nedervåningen och lägenhet på övervåningen fram till 1977. Dels för att förre ägaren älskade att göra om med glansperiod under 80- och 90-talet. Kanske var han inte en estet med sinne för noggrannhet. Hur som helst kan man ibland hitta husets historia på små skrymslen och det är tur. Här hittade jag häromdagen sovrummets tapethistoria bakom elementskyddet. Det jag gillar mest är tapeten med elefanter och palmer på. Nästan så att jag skulle vilja hitta en remake och tapetsera hela sovrummet med den tapeten igen. Det som också fascinerar mig när jag hittar tapetrester bakom element, är att folk tapetserade i varenda liten del av rummet istället för att göra det smidigt för sig och måla eller bara behålla den gamla färgen exempelvis bakom element. Nu menar jag inte att det ska bevaras någon gammal tapet för att vara lat, utan i min värld hade det varit naturligt att ha en färg bakom elementet som alltid var där. Men nu vet ju alla att sånt där också går i trender och det kanske inte är osmidigt att tapetsera bakom element, även om det ser ut som det där vår käre förre ägare varit i farten med sin brist på fingerfärdighet. När något är svårt att genomföra blir ju gärna resultatet därefter om man inte ger sig den på att det ska bli snyggt. Nog klagat på honom. Han hade säkert andra kvaliteter. Jag känner mig i alla fall taggad att börja måla, kanske tapetsera, dra bort grejer, stuva om och tänka lite mer Linda och Christer i huset.

Inga kommentarer: