2014-01-25

Vintern


Jag hade aldrig gillat vinter innan. Det är kallt, mörkt och deprimerande. Men att bo i ett hus med trädgård när det är vinter gjorde något med mig. Jag kom på det igår, när jag pratade med en person som jag jobbat med två dagar den här veckan. En person som jag aldrig träffat innan och säkert aldrig kommer träffa igen. Ibland är det som att personer som flyter förbi en sådär, plockar fram något ur en som ingen annan riktigt gör, på det sättet. 


Det är skönt att vara ute när det är ljust, på vintern. Även om det är kallt, kanske till och med lite tråkigt, så är det så skönt att bara vara ute mitt på dagen, mitt i vintern. Den här kvinnan frågade mig, eller nästan konstaterade "du gillar vintern va?" och jag slog bakut i huvudet och tänkte "VA? Är hon galen?" men svarade snabbt att alla årstider ska passera och ha sin tid och det är bara att acceptera dem. För vad kan vi göra åt saken? Det är ju inte som att vintern passerar snabbare för att vi hatar den. Det är lika bra att omfamna den och göra det som hör vintern till, när det ändå är vinter.


Om det nu är så att vintern gör oss en smula deppig av allt mörker och elände, så finns det ju faktiskt enkla lösningar som fungerar hur bra som helst: äta extra D-vitamin. Nu ska jag inte sitta här som någon kvacksalvare och säga en massa saker som jag testat lite halvhjärtat, men det är ju inte skadligt att prova.

Vad är skillnaden mellan att bo i innerstan och i en villa på halvlandet när det är vinter? Ja, det får ni fundera på...


Vintertips!
(förutsätter att det finns snö)
- naturpromenader när solen skiner
- analysera spår i snön (i vår trädgård ser det ut som en anarkistisk motorväg)
- sitta på en stol framför ett element och värma fötterna
- åka vaxduk ner för en backe
- varma kläder och skor
- alla former av varma drycker ute i snön
- bygga snölyktor eller göra snöänglar
- afternoon tea på Grillska huset i Gamla stan
- mata fåglar
- bjud hem nära och kära på fika i ditt hem

2 kommentarer:

Esmeralda Steén sa...

Håller med, alla årstider kan göras fina och uppskattas! Långpromenader i vinterljuset mitt på dagen gör underverk för humöret:)

Ellet sa...

I vårt fall är det väl ungefär 7 kubik packsnö, men annars? Inte särskilt stora skillnader! ;) Förutom att man har finare utsikt här över vita vidder istället för en smutsig gata med hundra bilar på.