2014-04-06

Lampa och hampmalva

Det händer inte så mycket mer spännande än att vi äntligen köpt en av
två taklampor till den delen av köket vi äter mat i. Tanken var att ha
två exakt likadana lampor, men det är ju bara jobbigt så vi börjar med
en bikupa från samma tid som huset byggdes (30- eller 40-tal).


I torsdags sådde jag broccolifrön i en gammal ask som det legat
tomater i. Broccoli de cicco från Runåbergs. På 3 dagar har de kommit
upp väldigt långt. Kan med andra ord varmt rekommendera er att så
och hålla koll med tanke på hur fort det här tog fart. Mitt stora problem
är var jag ska ställa allt och behöver jag kanske köpa lite fler plastkrukor
till alla plantor. Jag jobbar inte så mycket planerande utan lite mer på 
känn när jag sår.


Igår sådde jag fem olika blomfrön i en gammal äggkartong.

  • Bergnarv
  • Judekörs
  • Hampmalva
  • Akleja
  • Hässleklocka
De flesta fröerna kommer från "Blomstervännerna" som jag gick med i
under trädgårdsmässan. Man ska tydligen täcka sådden med grus så
jag tog in lite grus utifrån som var blandat med barr och sånt.



1 kommentar:

Ester sa...

Wow, vad det gror och växer hos dig! Imponerande mängd grönsaker och blommor. Själv har jag fem tomatfrön som grott och nu börjar avslöja sort (inte längre bara små hjärtblad). Kul med växter indeed.