2014-04-25

Vi växer

Jag börjar bli lite orolig över det här med wallinskaya.com eftersom min lilla skara läsare har minskats drastiskt. Det förstår jag eftersom bloggen plötsligt inte verkar finnas mer. Hur som helst. Jag har en förhoppning att 1 maj är ett datum för dess återuppståndelse. Tills dess bloggar jag för den hemliga klubben - alltså er.

Det växer så det knakar och står härliga till. Både inne och ute. I rabatter och i gräsmattan och ja, i princip överallt växer det mängder med vitsippor. Jag är så glad för dem, så de får stå kvar trots att det här exempelvis ska växa upp värsta snygga Sarah Bernhardt-pionen (<- klicka där för att se hur den kommer att se ut om vi har tur).


Det växer en herrans massa ogräs mellan stenplattorna på uteplatsen och jag orkar inte just nu ta bort ogräset. Det bästa ogräset är krolliljan (tror det är det) som bestämt sig för att ta sig upp just där man ska gå in på själva uteplatsen. Den får stå kvar. 


Här står flädern som ska placeras på lämpligt ställe. Stor och liten. Den har vuxit enormt sedan solen och värmen kom. Enligt ryktet ska den vara stulen från min systers trädgård och jag tror jag har avslöjat det för henne också. Hon verkade inte bry sig.


Ester och jag lade ganska vassa stenar och satte små timjanplantor mellan dem i september. Här finns det ett inlägg om det. Nu ser det ut som vid Medelhavet där timjanen möter stenarna.


Jag har frösått basilika från frön jag köpt på Tradera. Alla tre plantor får stå i samma kruka nu, för det läste jag nånstans... att det kunde man göra. Doften från denna kruka är magnifik.


Tagetes Tash Kent på väg upp. Har liksom inte orkat plantera om växter den senaste tiden så den står kvar i den magra såjorden än så länge. Det dör den säkert inte av. Har förstått att tagetes är bra att ha lite varstans i land och rabatt för att den håller skadedjur borta. Det kommer bli en rätt så röd tagetes, denna sort.


2 kommentarer:

Ester sa...

Fint! och kul att det växer så bra. Tomatplantan från mig heter förresten något så spännande som "Diplom F1". Känns hedrande förresten att vara med i den hemliga klubben.. ;) Kram!

Esmeralda Steén sa...

Det är så underbart med allt trädgårdspyssel som finns nu! Härligt med en doftande basilikakruka:-) jag har också hört att Tagetes är bra mot skadedjur, dessutom är den väldigt vacker tycker jag, speciellt de lite högre och luftigare sorterna.