2014-05-30

Det nya fruktfatet

När mina föräldrar kommer hit på besök händer alltid mycket i trädgården. Jag förstår inte hur det går till. Igår köpte vi två fruktträd och två vindruvor på Zetas trädgård. Det är verkligen the number one handelsträdgård eftersom utbudet är så stort. Hjälpen är också bra, trots att det var mycket folk fick vi jättemycket hjälp. 


Det var inte det lättaste att välja plats åt träden. De behöver mycket sol och så ska det ju växa och bli stort också. Ovan ligger plommonträdet av sorten Reine Claude d’Oullins på platsen som vi var lite inne på först. Trädet ger gulgröna plommon. Jag minns dem från min barndom och älskade dem. 


Här ligger sötkörsbärsträdet Sam E i skuggen av det gamla äppelträdet. Jag vet inte ens om jag smakat den sorten men har blivit personligt rekommenderad av en riktig trädgårdsentusiast som jag förhörde på trädgårdstips förra sommaren.


Min pappa kunde gräva väldigt fina runda hål till träden. Det ser så proffsigt ut och plommonträdet (ovan) syns från det köksfönster som jag står mest vid och fixar med maten. Det känns lyxigt att titta på sitt egna träd på något sätt.


Träden står numera i en rad som gör en skarp sväng. Det ser väldigt planerat ut och någonstans, även om jag gillar vildvuxen, så känns det trevligt när fruktträd står väldigt planerade och jämnt. Körsbärsträdet hamnade liksom i mitten av trädparaden, mellan två äppelträd.


Och vindruvorna är två blå sorter, som jag inte i skrivande stund tänker berätta namnet på. Det bestämdes lite mer spontant vilka sorter det skulle vara. Här gick jag mest efter bilder och minnen, återigen, från barndomen och vad som var gott då. Just vindruvor vägrar jag att köpa eftersom de är så hårt besprutade, så då kan det vara trevligt att ha några i trädgården (om de klarar sig) så jag får äta några små druvor om året i alla fall. Den ena sorten håller bara upp till zon 2 och jag är osäker om vi bor i zon 2 eller 3. Det återstår att se. Båda rankorna får växa väldigt inbäddat och soligt i alla fall.



Inga kommentarer: