2012-10-11

The story of the polka

Nu är jag färdig med min andra tröja för i år. Jag ska berätta om hur det gick till att skapa denna tröja. Jag har gjort den helt utan stickbeskrivning fast med erfarenheter från en tidigare kofta. Återigen är jag stolt och nöjd. Den sitter som en smäck. Snart publicerar jag beskrivningen.


Historien börjar med att jag ville göra en tröja med ränder på sniskan i rött och vitt.


Jag gjorde en skiss och hade förhoppningar om att det skulle gå att ordna.

Min plan gick i stöpet när jag insåg att det krävdes mer matematik och tankeverksamhet än vad jag ville ägna mig åt.


Så det blev ränder på tvären istället. Jag började sticka samtidigt som semestern började.


Jag stickade i Skåne.


Jag stickade i Småland.


Jag stickade i Stockholms skärgård.


Jag stickade i Finspång och Örebro också. Och i Stockholm förstås.

Den här sommaren fastnade jag för rött, vitt och blått i en kombination.


På en klippa på Kungsholmen kom jag på hur det inte skulle trassla ihop sig, garnet alltså.


När jag blev klar första gången upptäckte jag att jag inte var nöjd, med flera saker. De här hålen såg ju hemska ut.


Ni ser "sömmarna" ute i kanterna, de satt för långt ut och så var ringningen konstig.


Längden var jag inte heller nöjd med. Den blev för kort.


Med några justeringar blev sen tröjan lagom lång, ringningen blev bra, sömmarna på sidan kom in en sväng och hålen på sidorna blev också bättre.


Den här tröjan var så himla enkel att sticka och jag tänkte i korta drag berätta hur jag har gjort, i ett inlägg framöver.