2012-12-03

För mig dödar det kreativiteten

Nu finns skrivuppgift #4 i skrivarcirkeln som du hittar du klickar på texten här under.



Men det är inte därför jag skriver, utan nu ska jag berätta om något som jag lovat att återkomma till och som också känns viktigt att återkomma till. Nämligen:


En del personer gör karriär av sin hobby. Det skulle jag nog faktiskt inte kunna göra. Att ha en hobby, eller flera, är väldigt viktigt och just för att kunna släppa jobbtankar, hur roligt det än är. Inget jobb är roligt nog för att det ska äta upp all ens vakna (och ibland även icke vakna) tid. Det fungerar bara en period och sen är det kört. Jag har verkligen inte försökt göra karriär av att sticka på beställning, men det kändes roligt att det gick att skapa oändligt mycket mer än jag själv hade behov av. Det var roligt till en början, men sen kändes det som att mitt skapande inte handlade om lust utan mer som att jobba. Om jag ska skapa behöver jag vara motiverad och pengar är tyvärr inget som motiverar mig kreativt.

Det finns en skillnad mellan att skapa på beställning och att skapa något nytt utifrån något jag själv vill testa. Om någon ber mig att sticka ett par likadana vantar som jag redan gjort, känns det tyvärr lika trist som att skriva en låt en gång till, med exakt samma text, fast jag får inte bara kopiera texten utan jag måste skriva den igen. Dock tar det förstås längre tid att sticka. Jag vill heller inte känna att det blir ett krav att skapa. Säg att någon vill ha ett par vantar i någon speciell stil och att jag får skapa ganska fritt. Det tyckte jag var roligt i början, men nu uppskattar jag inte det längre. Det är nog fokuset på slutprodukten som gör att lusten försvinner.

Däremot vill jag verkligen skapa för att ge bort eller sälja. Det är inte det som är problemet. Jag uppskattar verkligen att folk vill ha saker jag gör själv. Men jag vill att det i så fall ska ske på mina villkor och jag ska få ge det den tid som behövs. Därmed har jag bara ett par vantar och inget mer till salu just nu och det får räcka. Tror inte att någon är speciellt intresserad av dom heller, men vem vet. Snart kanske jag skapar något nytt som jag vill sälja... bara för att jag ville testa att skapa något nytt just.

Inga kommentarer: