2013-07-31

Lexikon från pappas trädgård

Nu har vi kommit tillbaka från vår road trip där Småland, Öland, Blekinge och Skåne har besökts. Vid vårt första stopp, i norra Småland, skrev min pappa upp vad jag fotograferade i hans rabatter. Tanken med det hela var att jag skulle komma ihåg vad jag själv skulle kunna vilja ha i trädgården. Här är han, min höggravida syster och hennes klättrande dotter. 


Nu ska vi se om det blir protester för att jag satt fel på namn vid fel växt. Jag har försökt att få till bilderna enligt listan.


Jättedaggkåpa



Grekisk vädd



Kaktusdahlia



Malva



Timjan



Rosa isop



Rosa rugosa (polkagrisros)



Ros (sorten var lite svår att komma på)



Orange lilja



Lobelia, hänglobelia



Blå riddarsporre och gul praktlysing



Honungsros



Sockerärta

1 kommentar:

Esmeralda Steén sa...

Åhh... vi har en hel del praktlysing i vår trädgård och fram tills nu har jag inte vetat att den heter just så... tack!
Jag har ett litet projekt (som visserligen går ganska långsamt men ändå) att ta reda på vad alla växter i vår trädgård heter och sen komma ihåg det! Inte helt lätt alla gånger;)