2013-07-17

Utvecklingen nere vid stenmuren

Så här såg det ut vid stenmuren när vi flyttade in. Kirskålen växte och trodde att den var här för att stanna.


Så här såg det ut efter röjningen. Där under fanns det tegelstenar och plattor som nu blivit en gång.


Rötter har jag grävt i all oändlighet och här blev även Christer intresserad av att såga och klippa bort riktigt tjocka rötter.


Jag drog upp plåt som använts som kant till ett gammalt övervuxet trädgårdsland som ska bli gräsmatta så fort jag bestämt mig var hallonen och smultronen ska få bo istället.


Det blev kantplåt här istället, till lavendeln som jag flyttat ner hit intill stenmuren.


Flyttade ner några fler plantor för att verkligen få en rabatt invid stenmuren och kanten blir bra när jag ska klippa gräset där sen. Ja, alltså det ska bli gräs utanför den kanten.


Som en trevlig överraskning fick vi en bouganvillaplanta i inflyttningspresent av några besökare i måndags. De hade varit i Italien och tyckte att det var så vackert med bouganvillan. Jag började gräva direkt de hade åkt härifrån och den hamnade mittemot lavendeln, mot trappräcket upp till altanen.



Tydligen klarar den inte av frost så om ingen har något bättre förslag måste jag alltså gräva upp den till vintern.

1 kommentar:

Esmeralda Steén sa...

Så fint det blev! Jag såg ett trädgårdsprogram, Österlenträdgårdar, om ett par med en medelhavsträdgård i Simrishamn. De hade känsliga växter i upphöjda odlingsbäddar mot en varm och solig vägg. På vintern klädde de in i bubbelplast och hade en ljusslinga där innanför. Kan ju va värt att testa:)
Finns på svtplay om du vill se!