2013-07-13

Rundtur 2 i trädgården

Eftersom jag gjort ett inlägg som heter Rundtur 1 i trädgården, måste jag ju ha ett inlägg som heter Rundtur 2 i trädgården också.

Bakom berget som står vid sidan om huset, finns det några blåbärssnår med mycket blåbär som jag ibland smakar en av, men jag vill vänta lite till innan vi skördar bären för de är ju inte riktigt klara än. Men jag är bra sugen. Det är något visst med blåbär. Jag brukar alltid tänka att om jag skulle säga ett bär som är mitt bär, så är det blåbär.


Och om jag skulle säga en frukt som är min frukt, skulle det vara äpple. Kanske för att jag växte upp i en trädgård med åtta äppelträd.


En del av trädgården är som en fruktträdgård. Där har vi ett så stort körsbärsträd att jag funderar på hur jag ska få ner dem innan skatorna har käkat upp allt.


Vi har ett litet päronträd.


Ett lite mindre äppelträd.


Det finns fler träd, men jag återkommer nog när frukten har mognat för jag vet inte på rak arm vad mer vi har. Det fattiga plommonträdet har jag visat tidigare.

Vi har väldigt mycket smultron men bara en enda jordgubbe. Den ska jag dela med min fästman. Vi delar ju allt. Inte helt mogen än.


Har hittat några vackra, vad jag tror kallas knölklocka. Vilket fult ord, men snart blir jag stolt om jag har rätt. Inväntar protester eller medhåll.


Rosenbuskar finns det gott om, dock inte så många fina rosor, utan mest vildrosor kanske. En buske har jag klippt ner till grunden för den var så stor och yvig. Den här rackaren är något mindre och har bosatt sig i det blivande trädgårdslandet.


Det finns många projekt att ta itu med. Här finns t.ex. ett stort hål i huset där min pappa har lastat en massa sten. Jag skulle väl fortsätta att lasta sten där, jag också och sen fylla på med jord och så gräs, alternativt bara ha grus eftersom det är en kran där som kan stå och droppa ibland.


Ogräs finns det gott om och det sägs att där maskrosorna frodas finns det näringsrik jord. Bra att det finns näringsrik jord under ett stort område med plattor. Här rensar jag ibland lite ogräs också och sopar ihop i en hög och gör något annat och sen kommer jag tillbaka igen. Evighetsprojekt. När jag är klar med den sista raden har det väl börjat växa i början av stenpartiet igen säkert.


Vi har ingen bil och det är jättekonstigt att bo här utan bil verkar det som. Jag vill ha en bil, men vi fick låna en bil åtminstone. Med den åkte jag till Bauhaus och köpte en så kallad villaspade av märket Fiskars, kompostgaller och en vattenkanna med stril. Det var fantastiskt att byta upp sig från stråle till stril. Trädgårdsnörden jublade samtidigt som växterna duschade.


Det här på bilden ovan ligger ju naturligtvis och acklimatiserar sig i trädgården några dagar innan det blir något av det projektet.

Inga kommentarer: