2013-07-05

Skillnaden mellan altan, veranda och terrass

Tack för alla tips till vad jag ska ha för något vid stenmuren. Har fortfarande inte bestämt mig riktigt så fortsätt gärna att komma med tips. Och nu menar jag inte att ni har gett dåliga tips, jag försöker bara suga lite på karamellen och tills dess kan du ju lika gärna passa på.

Jag har försökt benämna det med rätt ord och har nu med hjälp av Wikipedia tagit reda på skillnaden mellan altan, terrass och veranda. Alla tre är någon form av utbyggnad på ett hus. Veranda är den variant som är mest inbyggd. Den har alltid ett tak, ibland kan ju som ni vet en veranda vara helt inbyggd, som en punschveranda exempelvis. Skillnaden mellan altan och terrass är att en altan är uppbyggd på pelare eller liknande och är oftast inte täckt med något annat än räcken, medan en terrass är som en hylla på ett hus. Takterrass ligger ju på hela huset medan en vanlig terrass ligger ovanpå undervåningen. Tänk att terrassodling bildar en trappa som ligger direkt på marken.

Det finns ju även uterum, något som vi hade när jag var barn. Den låg inte i anslutning alls till huset, utan var helt enkelt två väggar och ett tak som hölls upp av pelare för att hållas uppe. Det fanns även en snabbväxande humle i en enda av det. Min mormor däremot, hon hade en hydda i trädgården. En trädgård som var en privat del av en innergård. Ja, den enda dela av innergården som var trädgård. Hyddan var som utomhus fast ännu mera inbyggd med väggar åt alla håll men luft istället för fönster.

Nu ska jag visa några bilder från en altan, nämligen vår altan.

Jag har uppmärksammat en kaprifol som slingrar sig runt två träd på något sätt. Det ena trädet är en rönn, det andra vet jag inte riktigt vad det är.


Han som bodde här innan var vänlig nog att lämna kvar sina utemöbler till oss. Och sitt parasoll! Bordet var ganska slitet men en vaxduk från Stoff och stil rådde bot på det problemet.


Det är perfekt att vara så mycket som åtta personer vid bordet. Då var det ju bra att vi kunde hitta två vita plaststolar i övervuxna rabatter också. Bilden har jag lånat från en av gästernas instagram. Vi ser inte så glada ut, men det var vi.


Tomaterna har en stor plats i likväl hjärta som altan. Här blommas det för fullt. Hoppas att tomaterna kommer innan vi åker iväg en sväng framöver.


Det var inte bara jag som skrotade bland krukorna en dag utan en stackars padda som jag nog skrämde ganska rejält. Fast den skrämde ju faktiskt mig också. Försökte prata med den och frågade om den hade några kompisar med sig men jag fick inget svar.


Här står bebisarna som börjar bli stora nu. Den där plastmattan har min karl hittat för en massa år sen och tålmodigt sparat så vi kunde ha den vid altandörren.

1 kommentar:

Camilla sa...

Vi har också problem med vad vi ska kalla vår... uteplats. :) Inget som faller sig helt naturligt - kanske är det en veranda, men jag ser liksom något annat framför mig när jag tänker veranda. Nåja, mysigt har vi där i varje fall, det verkar ni också ha!