2013-08-24

Ett jobb är ett jobb


Så här års tänker jag på hur viktigt det är att ha distans till min yrkesperson och mitt arbete. Jag arbetar för att få in pengar och för att stå ut med mitt arbete har jag valt ett arbete som jag tycker är roligt. Det är slitsamt emellanåt och för ett år sedan fick jag smaka på hur slitsamt mitt arbete kunde vara. Jag gav mitt arbete allt utan att inse att det inte fanns några gränser för vad allt var. Jag gav tills jag inte kunde ge mer och passerade en gräns jag inte hade lärt mig var den fanns.

Nu har jag provat det en gång och lärt mig att den där gränsen måste jag själv känna efter var den är. Jag tänker på det varje dag och framför allt nu när det gått ett år. Det känns befriande att känna när jag är nära gränsen och veta vad jag ska göra. Tyvärr ser jag också när andra går över gränsen utan att själva märka det och det kan jag inte göra så mycket åt mer än att säga "ta det lugnt!" men det hjälper oftast inte.

Jag fick ingenting tillbaka när jag gav mitt jobb allt. Ju mer jag gav desto mer besviken blev jag för det inte blev någon mirakulös skillnad för att jag gav allt i det jag gjorde. Ett jobb är ett jobb och inte en kärleksrelation som är värd att lägga all sin tid och energi på. 

När jag kommer hem står den där röda pelargonen på trappan med nya knoppar eller blommor som slagit ut sen sist. Det är mycket trevligare att tänka på den än att tänka på vad jag ska komma ihåg vad jag inte får glömma att komma ihåg på jobbet nästa dag. Såna tankar är som bortblåsta numera och det går lika bra att jobba ändå.

3 kommentarer:

Esmeralda Steén sa...

Tack för ett fint inlägg! Jag känner så väl igen mig, jobbet blir på något sätt vad man gör det till och det är så lätt att det tar över hela livet om man inte vet var ens egna gränser går och kan säga nej. Jag har också gått igenom en sån period för ett år sedan. Jag försöker också hjälpa andra nu men det är svårt, de flesta är som jag var innan och lyssnar inte. Ibland krävs det kanske tyvärr att man måste uppleva det själv för att få insikt.
Skönt att du nått så långt i alla fall! Ha en riktigt bra söndag:-)

Anonym sa...

Jag känner igen det där! Nu har jag slutat FÖRSÖKA så himla mycket på jobbet. Och det har aldrig funkat så bra som det gör nu!

rai rai sa...

Så himla klokt detta! Kämpar med lite samma grejer, emellanåt.