2012-04-26

Den godaste äppelkakan

När jag var liten bodde jag i ett hus med en stor trädgård där vi hade åtta äppelträd och fem päronträd. Jag skulle vilja påstå att jag är uppfödd på äpplen till viss del. Äppelmos, äppeljuice, äppelkaka, torkade äppelbitar, äpplen som dom är, urkärnade äpplen i ugn med någon gegga i hålet - äpplet är liksom min frukt. Som vuxen har jag haft ganska svårt för att köpa äpplen. När jag flyttade hemifrån trodde jag att jag måste palla äpplen för att få tag på äpplen. Numera köper jag äpplen, men det finns alldeles för mycket hemska äpplen, äpplen från andra länder som är genmanipulerade och alldeles för stora. 

Jag köpte tyska äpplen som inte var så goda, så jag tänkte att det kunde vara på sin plats att göra äppelkaka av dom. Min favorit från barndomen är "den med hyvlat smör på". Ingen annan i familjen tyckte särskilt mycket om den, men den var lätt och gick snabbt att göra så ibland blev den av ändå. Här är receptet.


Äppelkakan med hyvlat smör:
ca 2 äpplen
2 dl vetemjöl
1 dl socker
"en mängd" smör

Skär äpplen i mindre bitar (2 cm) och behåll skalet på. Lägg dem på botten av en smord form, t.ex. en form för brödlimpor. Blanda mjölet med sockret och häll över äpplen. Avrunda med att hyvla smör med en osthyvel så att det täcker mjölblandningen. Ställ in i ugnen på 200 grader i 10-20 min. Den ska bli gyllenbrun på toppen. Ibland missar man något och då lägger sig mjölet ovanpå smöret i ugnen och då kan det se ut så här:




Servera med vaniljsås, te, portvin, vatten på ett bordsunderlägg från en billig kinabutik.

3 kommentarer:

Ester sa...

Oj, den där har jag aldrig smakat, vad jag vet! Men din mamma hade nåt annat äppelkakerecept med mycket smör i, som blev min favorit ett tag. Lite som kletig sockerkaka med äppelbitar i, och frasig yta. Gott! Kram

Wallinskaya sa...

Det måste varit den äppelkakan som alla andra tyckte bäst om också. Fast den är rackarns god den med. Nästa gång jag bjuder hem dig på middag blir det inte glass utan den då. :)

Ester sa...

Smaskigt! :)