2014-07-07

Bären och det som är på gång

Red Pearl. Jag tror att det är den. Den ser ju ut som en pärla ungefär. Jag gillar i alla fall att tomaterna är på gång. Och att jag har fler sorter i år än förra året.


Det här vet jag inte vad det är för sort. Det syns inte på bilden att den här tomaten har en siamesisk minitvilling på sig heller.


Och det är så roligt att en av krusbärsplantorna jag fick av pappa för ett år sen redan har bär. Totalt har jag fyra krusbärsbuskar och den som jag köpte ny förra året har rätt mycket bär.


Svarta vinbären skulle jag vilja göra saft på men det kan vara så att jag har för lite. Då väntar jag nog tills de röda vinbären är klara så kan jag göra blandsaft.


Rädisorna blev mycket godare i år än förra året. Det är samma frön men uppenbarligen någon skillnad. De är rätt så second hand av sig för att andra har hela tiden hunnit käka på dem, men det är bara att skära bort.


Och i helgen fick jag lite nya tillskott från min fars trädgård i Småland. Vi har julros, grön mynta, honungsros och lite annat. Med på bilden hamnade linslusarna stockros och jordgubbe också. Plantor jag köpt på Tradera och som höll på att dö torkdöden.


Det var dagens trädgårdsrunda. Jag har klippt gräsmattan och lagt på nytt gräs i trädgårdslanden. Har precis läst att det är den bästa gödningen och så bevarar det fukten i jorden längre och håller ogräs borta. Dessutom är det skönt att gå på om man lägger lite där man ska gå.

2 kommentarer:

Esmeralda Steén sa...

Åh, så härligt! Mina tomater börjar mogna, två st är redan röda! Har också vinbär och krusbär, men mina rädisor blev helt förstörda av något litet odjur:-(

Ester sa...

Trevligt med nya tillskott från Grankärr. Jag är mest nyfiken på honungsrosen. :) Kram