2013-06-30

Kompost

Att sätta tänderna i den här trädgården är som att öppna en skattkista som legat på havets botten i väldigt många år. Folk som går förbi säger saker som får det att låta som att det är bra att någon äntligen tar tag i den här gamla övervuxna djungeln. Rom byggdes inte på en dag. Det roligaste av allt är ju att komma på vad som ska vara var och se bilderna framför sig efter de förutsättningar som finns. Ena dagen ska det vara en ros där och andra dagen blir det en rad morötter istället. När vi tog bort allt ris från sidan av boden hittade jag något som kan ha varit en kompost för längesedan. Vilken bra jord det låg där. Den grävde jag upp ett lass av direkt och kom på efterhand var den skulle läggas.


Grävde med att spadblad som jag hittade när jag röjde bort den där rosenbusken. Behöver fixa en spade med skaft annars kommer jag få ont i ryggen. Tills vidare är den här ändå ganska bra.


Om jag ska använda den här komposten till den stora högen som jag lagt vid sidan av, så behöver jag bygga om den lite. Den ser lite skräpig ut på sina ställen. Här växer den en buske med onödigt mycket pinnar i.


De här små skönheterna har jag lagt en massa kompostjord till och blandat ut lerjorden som var där innan.


Lerjorden som blev överflödig körde jag bort till dinosaurieavtrycket i gräsmattan. Här bor det någon form av underjordsdjur. Det fanns ett stort hål och några små runt omkring. Varje dag, en eller flera gånger, kommer den svarta katten hit och smyger på helspänn fram till hålen och nosar försiktigt. Min pappa har lagt dit grus för att fylla hålet och sen blev det jord och reparationsgräs med tillhörande gödning. Får se om det tar sig eller om de där underjordsdjuren hinner gräva nya hål igen. 


Inga kommentarer: