2014-03-23

Trädgårdsmässan 2014

Igår besökte jag trädgårdsmässan med mina föräldrar och Ester var också med oss en stund. Det är lätt att bli villrådig och glömma bort allt man ville ha. Jag hade skrivit en lista innan men den glömde jag hemma i badrummet, så jag försökte minnas hela tiden vad som stod på den. Det här är vad jag fick med mig hem:


Rötter av riddarsporre, liljor och pioner. Ängsblommor på frön, tre påsar från Naturskyddsföreningen. Blev medlem i en blomsterförening. Alltså detta var nog det lustigaste och jag förstår inte varför jag skulle bli det, stundens hetta kanske. Jag fick välja två påsar med unika blomfrön i alla fall: strandglim och hampmalva. Hampmalva blir 180 cm högt. Hur tänkte jag där? Hampmalva var en av de blommor som stod med på listan jag hade glömt hemma.



Salviaplanta och rosmarinplanta från Klostra handelsträdgård.



Alla rötter åkte direkt ner i jorden när vi kom hem. Pionen är av samma sort: Sarah Bernhardt och liljorna är av sex olika sorter, men jag vet inte vilken som hamnade var: America, Casa Blanca, Muscadet, Larêve, Regale och Marseille. (Måste anteckna sorterna här så jag vet vad det är jag har sen om jag tappar bort mina små anteckningar.


Riddarsporrarna åkte också ner i jord men där var jag inte lika omsorgsfull för det började bli kallt ute och var jag än grävde var det sten under. Ska bli spännande att se vad som dyker upp.

Inspirationsbilderna från mässan tar jag någon annan dag.

1 kommentar:

Ester sa...

Ska bli spännande att se resultatet av planteringarna sedan! Kram