2014-03-01

Status på vinterkoftan

Nu är det vår. Det är åtminstone mars. Och jag såg precis att det var knappt en månad sen jag skrev något om vad jag stickar. Jag stickar ju hela tiden så händerna nästan går ur led. Det jag stickar på just nu är en riktig långtradare. I oktober började jag sticka på den här vinterkoftan till min fästman.

Här ligger de delar som är klara. Något ihoprullade. Ett alldeles för smalt bakstycke, två framstycken samt en ärm. På ena framstycket står renarna. 


Det här är mönstret i koftan. På ärmarna blir det mer mönster eftersom jag började göra mönster lite för tidigt och behövde således fylla ut lite mer. Men det gör ju ingenting, så länge det blir lika på båda ärmarna. Allt kan ju inte följa ett himla mönster hela tiden. Hur skulle världen då se ut?


Renarna har varit med om ett riktigt äventyr. Ur ett blogginlägg i januari:
Kan även meddela följande fakta för intresserade: Förra helgen köpte vi en bil. Ungefär en timme efter vi köpt bilen råkade vi ut för ett bilinbrott. Tjuvarna stal två väskor varav den ena innehöll delar av min stickning. Det var bland annat renarna som stals. Som tur var fångade polisen tjuvarna och vi fick tillbaka väskorna. Hela tiden var det viktigaste stickningen och det fick minsann polisen höra några gånger också.


Här är jag just nu. Den andra och sista ärmens resår. Precis i begynnelsen. Kvar att göra efter den ärmen, är "kilar" som ska fylla ut det tomrum som skapats då jag gjort bakstycket på tok för smalt. Nog för att han som ska ha den på sig är smal, men inte på den nivån som jag tänkte när jag började med ryggen.


1 kommentar:

Petrs sa...

Fantastiskt snygga renar!