2014-06-15

Björktrasten


Jag tror att det är en björktrastunge och det har min mor, som är old school lågstadielärare, bekräftat. Den skrämde mig och när rädslan lagt sig blev jag ledsen. Det dör en hel del fåglar i trädgården men det har jag mest sett genom att det legat väldigt mycket fjädrar på samma ställe. Den här kan ha kört in i fönstret. Överhuvudtaget bor det mycket fåglar här och jag hoppas någonstans att det beror på att vi matade dem flitigt i vintras.

I samma veva som jag lämnade den under en buske så att naturen kan ha sin gång, hörde jag vår granne. Jag har varit lite orolig eftersom han blev hämtad med ambulans för några veckor sen. Han är mycket gammal och röker som en borstbindare, hostar och sjunger. Jag har knappt sett honom, bara hört honom och känt lukten av cigarettröken. Men han lever och han skrattade i kombination med konstiga njutningsläten när jag gick förbi.

Inga kommentarer: