2014-06-19

Somrigt, smaskigt, mysigt

Jag har tidigare haft en sida med tips på caféer men den behövde nog uppdateras lite så jag gör en ny. Nu är det ju ny sommar och det sitter ju aldrig fel med en fika var i Sverige du än råkar befinna dig. Här är några av mina tips.



Öbergs kafé, VISINGSÖ, Småland
På Visingsö ligger Öbergs kafé som har en historia sedan 20-talet men inte alltid varit ett café även om det var det från början. Det finns mycket gamla grejer att titta på både i och utanför caféet, allt från bilar till toalettpapper. Fikat är billigt, kakorna är goda och personalen berättar gärna en och annan anekdot vid besöket. Lugn och härlig stämning. Se fler bilder i mitt inlägg om caféet från 2012.



Tomatens hus, VALLÅKRA, nordvästra Skåne
Någonstans utanför Vallåkra ligger Tomatens hus som består av ett café där man kan sitta ute i trädgård eller inne i ett växthus. Som utsikt har man ett fält som ovan. Det man äter består gärna av tomater och en bit därifrån finns växthus och handelsbod med alla möjliga sorters tomater och annat gott ätbart. Jag åt en tomat- och mozzarellasallad. Se mer bilder i mitt inlägg om caféet från 2012.



Ebbas fik, HELSINGBORG, Skåne
På en liten gata i centrala Helsingborg ligger Ebbas fik, ett café i 50-talsstil med mycket inredning av just 50-talskaraktär. Inte bara inredningen, utan maten, kakorna, läsken - rubbet. Hamburgaren som vi delade på fick vi en amerikanarbil gjord av papp. Förra sommaren kom vi dit på en söndag och då var det tyvärr stängt så det blev inget besök då. Se mer bilder från inlägget 2012.



Kivikås, KIVIK, Skåne
Ett eget äppelmusteri och ett eget café. Kivikås. Ett café som naturligtvis bara serverar kakor och bakverk med äpplen i. Istället för att besöka det stora musteriet i Kivik är ju det här mycket bättre och mysigare. Ute i äppellunden kan man sitta och mumsa på många goda bakverk och sedan ta en tur i butiken och köpa med sig en glasflaska med deras utsökta äppelmust. Se mer om caféet i mitt inlägg från 2012.



Svindersviks brygghus, SICKLA, Nacka
En större sommarstuga från 1700-talet i rokokostil kan vara intressant att titta på, men glöm för guds skull inte att fika i brygghuset eller på verandan som ligger precis vid vattnet. Allt är sådär härligt gammeldags och kakorna är hembakta och underbara. Här ovan ser ni min rulltårtsbakelse med jordgubbar och hallon på. Svindersvik ligger rätt så nära Sickla.



Café Wadköping, ÖREBRO, Närke
På en innergård i Örebros gamla bevarade historiska del, även kallat Wadköping, finns detta mysiga café. Frågan är förstås om det är så mycket av det ätbara jag kan rekommendera, mer än att miljön är mysig om det är sommar och varmt. Sällskapet jag hade med mig senast var jag i alla fall nöjd med. Fästmannen och mostern.



Sturehofs slott, NORSBORG, Stockholm
Här har jag egentligen bara varit på vintern och våren men det är mer perfekt som sommarutflykt. Det är Voltaire och Vänner som står för för utomordentligt gott hembakt fika. Fika inne är som att flytta tillbaka i tiden. Fika ute har jag inte gjort men det är säkert också en tidsresa. I närheten finns vatten och så finns det maffiga slottsbyggnader att titta på. Kan varmt rekommendera deras chokladtårta som syns på bilden ovan. Fler bilder från i våras finns att se här.



Mandelmanns trädgårdar, Djupadal, SIMRISHAMN, sydöstra Skåne
Bland frigående höns kan du någonstans i trädgården eller växthuset avnjuta en smörgås med egna pålägg på hembakt bröd. Samtidigt är det en fin vandring bland alla möjliga odlingar och bland alla möjliga djur. Mycket sevärt och mycket gott. Besök Mandelmanns trädgårdar om du ändå är på Österlen. Se bilder från trädgården från 2013 här.



Bon Coin, STORA ESSINGEN, Stockholm
Det är enkelt: crêpe eller galette med ett glas äppelmust i en fantastisk hörnlokal med stora fönster på Stora Essingen.  Bon Coin har även en food truck som jag aldrig har testat. Fler bilder från utflykten våren 2013 finns här.

1 kommentar:

Marina sa...

Vilka bra tips till sommarsverige! Hoppas att vi bland annat kan stanna till på Österlen när vi ändå åker förbi i sommar och Visingsö har jag länge velat till.