2014-06-04

Inköpslista

Systemkamera
Hur länge har jag sagt att jag vill köpa en ny systemkamera? Jag skäms över att säga att det fortfarande inte blivit gjort men tänk så mycket nya finesser kamerorna fått under tiden jag väntat. Vad som ska till för att kameran ska bli köpt är:

Vad ska jag ha för kamera? Jag har haft Canon på senare tid. Min tidigare analoga systemkamera var av märket Minolta och de verkar ha slagit ihop sig med Konica så det bådar säkert inte gott. Sen är frågan om det är dags att köpa en Nikon? Och sen är frågan vilken modell? Jag förväntar mig många svar. Nu när min läsarkrets minskat så drastiskt efter att tidigare adressen bara försvann så är pressen extra hög på just dig. Ja du!

Snigel Effekt
Något annat som behöver införskaffas är något dödligt mot vidriga sniglar som börjat äta på alla mina plantor. Ogräset verkar de strunta i men mina stackars plantor som jag dragit upp från frö och ömmat för som om de vore mina bebisar, de gnager de loss på som om det vore helt okej. Nu ska jag testa medlet Snigel Effekt som ska vara godkänt för ekologisk odling.

Klätterrosor
Rosor älskar lerjord och lerjord är något jag verkligen kan erbjuda. Rosor är vackra och ögon som är intresserade av att titta på vackra rosor kan jag också fixa. Klätterrosor kan täcka fula saker eller fungera som insynsskydd utöver att de är vackra och kan dofta ljuvligt. Här finns det också något som hindrar mig och det är nog så enkelt att jag måste fixa spaljéer eller liknande innan jag fixar rosor. Jag är nybörjare på spaljéer eller liknande. Här är några av de rosor jag har funnit på växtaffärers hemsidor:

Klätter/buskros Rosa 'Eden Rose' bild från Plantagen


Klätterros Rosa 'Giardina' bild från Plantagen

Rabattros Rosa 'Nostalgie' bild från Plantagen

Modern klätterros Heidelberg bild från Blomsterlandet

4 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Kul att du kommenterar vårt trädgårdsland!
Det är sänggavlar från Tösens säng som inte längre kan användas. En variant av dagbädd från IKEA.
Jag har alltid velat ha ett trevligt grindpar i landet med klättrande krasse och luktärt på. Nu blir det ärtor och bönor som får klättra på sänggavel istället ;-)

sandralinnea sa...

Nu är jag inte jätteinsatt i kameror, men jag har följt diskussioner på större bloggar där det diskuterats nyinköp av kameror och har ett par bekanta som är lite mer kunniga på området. Vad gäller Nikon och Canon så är det ingen större skillnad kvalitetsmässigt på dem, däremot är Nikon lite svårare än Canon när det kommer till användarvänlighet enligt vad jag hört. Jag valde ändå en Nikon när jag köpte min (typ -09?) efter råd från kamerakunnig vän och har ingen erfarenhet av Canon, så jag kan inte riktigt uttala mig om det. Men! Jag är väldigt nöjd med min Nikon. Har dock inte satt mig in i finesserna som jag borde, mest bara fotat med auto-inställningar. Du kan kika på min blogg för att se resultatet av det om du vill :). Oavsett kameraval så kommer du iaf älska den, alldeles säkert!

Wallinskaya sa...

Sandra: Det kanske är bäst att fortsätta med Canon som varit en följeslagare i många år, så man hajar alla finesser snabbt också. Tack för tips!

Clara sa...

Jag älskar min gamla canon (en eos 400d) den är så mycket lättare att förstå än när jag använt min mammas Nikon. Mitt tips, om du inte redan tänkt på det, är att köpa en äldre modell när en nyare kommit. Min 400d kostade under 4000 (inklusive ett enkelt objektiv) när både 450d och 500d kommit.