2013-05-08

Fika

Det blir mycket bilder på bakverk vilket innebär att jag har ätit mycket bakverk den senaste tiden vilket i sin tur borde innebära att jag borde äta allt mer växter framöver, men såna tider är det nu och växternas tid kommer säkert också snart. I söndags bjöd vi till fika för mestadels min mans vänner, för att ta avsked att lägenheten inför flytten i juni. Jag bakade fem sorters kakor. Här ser vi kardemummakakan med blåbär, kladdkakemuffinsen, mjölet och hallonen till hallongrottorna.


Ja men titta, här har vi hallongrottorna också.


Så här såg kakbordet ut efter en stund. Några gäster hade med sig lite ätbarheter, så som isglass, havrebollar och chokladmintdoppade tunnbröd.


Här på bordet ser vi också rulltårtan med hallonsylt och schackrutorna. Hårda småkakor är så ofantligt gott. Alla kakor är faktiskt bakade på demerarasocker, alltså oraffinerat råsocker. Jag har nog helt enkelt slutat använda vitt raffinerat socker för det känns som att ge kroppen ett straff. Det förtjänar den ju inte.


Den här vackra buketten med piontulpaner fick vi av Ester och hennes föräldrar som också kom med på fikat.

Inga kommentarer: