2013-05-10

Planta med vattenmagasin

Jag såg på Trädgårdsonsdag aka McGyver, att man kunde göra ett vattenmagasin med hjälp av en petflaska och en disktrasa. Det var jag tvungen att testa när jag saknade en enda kruka till min tomatodling.


Jag gjorde som jag mindes det och har inte kollat om jag gjorde rätt. Jag klippte en 50 cl stor Ramlösaflaska på mitten. Först med brödkniv för att göra hål, för att vara noggrann. När jag satte flaskhalsdelen uppochned i den andra halvan, stötte den i botten och det kändes inte rätt så jag fick lite hjälp med att komma på att jag kunde sätta en pinne rakt igenom flaskan för att den skulle komma upp lite. 


För att den skulle sitta ordentligt klippte jag två små skåror som pinnen kunde vila i.


I korken gjorde min man ett hål för det visste jag inte hur jag skulle göra själv. Genom hålet drog jag en liten bit av en fuktig disktrasa. Den ska sticka upp i jorden och sedan ner i den andra delen av flaskan.


Sen satte jag ner plantan i flaskhalsdelen, i sin jord.


Och fyllde på med vatten i den andra halvan av flaskan. Nu suger disktrasan upp vatten från magasinet och tar upp det i jorden. Hoppas att det funkar.



1 kommentar:

Ester sa...

Fiffigt! Bästa trädgårdsprogrammet, juh! :D