2013-03-18

Berättelsen om den andra dinosaurietröjan

Nu ska jag säga er ett par sanningens ord: Det dröjer länge innan jag stickar en t-rex nästa gång. Det får bli andra djur i så fall. Efter två tröjor får det vara nog. Mina två yngsta syskonbarn får vara lyckliga vinnare av den här typen av tröja. Här kommer berättelsen om den andra.

Först stickade jag den här tröjan. Den blev alldeles för liten till det 5-åriga syskonbarnet, så den ska det 2-åriga syskonbarnet få istället, eftersom hennes fågeltröja blev för liten.


Jag köpte ett lite tjockare garn där den blå nyansen var lite mer intensiv och mörk än det jag använde i den första tröjan.


Jag utgick från en beskrivning för en gångs skull.

Men själva mönstret ritade jag själv och jag upptäckte vid flera tillfällen att jag fick göra om lite. Här blev det en lång remsa med bara blått. Inte så snyggt, så det gjordes om.


Sen fick jag fnatt när jag skulle göra oket på tröjan. Frågade runt om någon skulle hålla med mig att det borde vara lite mer nedtonat och fick egentligen bara det svaret jag ville höra, från en enda person.


Så jag repade upp och stickade ett lite mer nertonat mönster till oket.





3 kommentarer:

Petra sa...

Bra att du orkade göra om oket för det blev mycket bättre (jag hade tänkt skriva när du frågade, men var lite för feg för att jag tyckte så synd om dig som skulle behöva riva upp). Så imponerad av dina skills! Nästa projekt kanske kan bli tröjor med budskap: http://www.hemslojd-tidningen.se/zickermans/lisa-annes-auerbachs-trojor/

Ester sa...

Gillar det nya oket! Och också Petras tips, nu är det bara att klura ut nåt roligt budskap. :)
Kram

Wallinskaya sa...

Jag repar hellre upp än att det inte blir bra! :)
Tröjor med budskap, jag vet inte om det är min grej.