2013-03-31

Knappfobi och Sturekatten

Jag har skrivit om knappfobin tidigare och nu kommer det lite igen. När jag satt i soffan och stickade häromdagen hade jag på mig en kofta med träknappar i. Träknapparna är det enda problemet med koftan och jag får liksom leva med det, men när jag reste mig upp ur soffan blev jag förbannad på fenomenet knapp. Garnet i stickningen fastnade i knappen och det upptäckte jag när stickningen plötsligt låg på golvet och nystanet låg kvar där borta vid soffan. Det är nånting med knappar och att fastna i dem jag inte gillar.


Ester kom hit på besök i veckan med ett paket Bregott under armen. Hon hade invigt sin röda lintröja på jobbet och när ingen frågat om den var hemstickad kände hon sig nöjd. Förslag om att repa upp hela tröjan och göra om den satte jag stopp för. Ni kan läsa om tröjan på hennes blogg och orsakerna till att hon vill göra om den.


På skärtorsdagen träffade jag Hanna som en gång var med i syjuntan men flyttade till Skåne och då blev det svårt att komma på sammankomsterna. Vi hade syjunta på tu man hand på café Sturekatten på Östermalm. Jag kom direkt från jobbet och vi hamnade i ett litet krypin med några ruskigt gapiga tonåringar. När de gick därifrån snodde vi deras bord och kunde äntligen lugna ner oss och höra varandra ordentligt och plocka fram våra arbeten. Hanna virkade på en brunbeige sjal som ska få en ljusare kant, kommer bli så himla snyggt. Jag visade magic loop-tekniken som jag fortfarande känner mig lite darrig på. Stickade på en bebisärm.


3 kommentarer:

Petra sa...

Du får köra på sådana här hyskor i stället för knappar eller varför inte tryckknappar? =)

Ester sa...

Äsch, besvärliga knappar! Fler förslag kommer här: sticka tröjor itsället för koftor, eller kanske knyt-varianten? :)
Verkar som att ni hade trevligt på Sturekatten, förresten! (Och anledningen till att jag tog bort förra kommentaren var att jag glömde skriva det första gången... )

Wallinskaya sa...

Petra: Eller horn! :)

Ester: Jag tror det får bli tröjor till mig själv och koftor till små bebisar för det har jag förstått är enklare och då slipper jag ju använda det själv sen!