2013-03-27

Stickad klänning

Idag såg jag ett barn på bussen som hade tagit av sig jackan för att hon var så varm av solen. Under jackan hade hon en stickad klänning. Den var egentligen inte ett dugg snygg, men jag tänkte ändå på hur gärna jag ville ha en stickad klänning och nu går mina fantasier åt olika håll. Det vore hemskt trevligt att sticka en klänning med inspiration av 60-talet. Jag gillar liksom 60-talsstil fast ändå inte. Det är svårt att förklara hur jag gillar 60-talsstil och inte så jag visar några bilder på sånt som jag kanske gillar, lite blandat. Min ambivalens är ganska tydlig...


Twiggy i en fantastisk klänning. Gillar mönster och avdelaren över bysten. Det finns säkert ett jättefint namn istället för avdelare.


Jag tänkte också på hur snyggt det är med spets över, men jag orkar inte sticka en klänning och sen virka en spets att täcka det jag stickat med. Nej, det känns jättefel.


Ja, men så vill jag ha ett mönster som är mer intensivt nedtill och avtar ju längre upp det kommer.


Det här mönstret ovan hittade jag på Garnstudio och det är nog bra att utgå från fast ändra lite för jag gillar inte hur det ser ut i nederkant. Tycker dock att fickor känns bra att ha på en klänning.
Och det där med spets kanske får utmynna i en krage av spets där uppe. Så här blev min skiss som ser ut som att den är gjord av ett barn. De där udda "fläckarna" är någon slags mönster och det kan säkert bli mönster högre upp också. Avdelaren är inte med. Allt är under tankegångar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Fotomodellen i klänningen med spets på framstycket är inte Twiggy.Inget viktigt, men ändå....
Hälsn Marianne S.

Wallinskaya sa...

Bilden på Twiggy har tagits bort, så den bilden som kommer därnäst är inte Twiggy.