2013-03-01

Saffranskladdkaka


Vi hade lite för mycket saffran som inte använts i julas, så jag bakade en saffranskaka delvis efter det här receptet. Jag hade ingen mandel så det skippade jag. Sockret tog slut, så jag fyllde upp med sirap istället. Bröade formen med kokos för att få en till smak. Använde riktig saffran istället för aromen. Det jag kan säga om den saken var att allt funkade bra sånär som på sirapen. Den blev lite väl sliskig måste jag säga. Så här skulle jag göra nästa gång:

Kladdkaka med saffran:

100 g smör
2 1/2 dl råsocker
2 ägg
1 1/2 dl mjöl
1 påse saffran 
kokosflingor att bröa med

Gör så här: 

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform med kokos.

Smält smöret. Blanda ner resten av ingredienserna. 
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen 20 min.

Låt svalna.


Inga kommentarer: